Haartrends, Bestaan ze nog?

Onderstaand blog bericht schreef ik voor coiffure.nl magazine!

Haartrends, bestaan ze nog en hoe speel jij er op in?

Hoe lastig vind jij het om vandaag de dag de huidige haarmode trend te vertalen naar jouw klant als hij/zij er naar vraagt, Voor mij bijna onmogelijk! Bij zoekmachine Google registreerde ze afgelopen jaar meer dan 350 haartrends, welke adviseer jij jouw klant?

In dit blog geef ik graag een aantal tips hoe jij de vele trends die zich op internet als een razend tempo laten zien, kan afstemmen op jouw visie en de behoefte van jouw klant en jezelf kan profileren in de onbegrensde mogelijkheden om dit te vertalen naar jouw klant en potentiële nieuwe klanten in de salon!

Dag trends, hallo stromingen!
We spreken van een trend als de ‘’trend’’ domineert op het straatbeeld en het grootste gedeelte van de bevolking ermee gezien wilt worden en het uitdraagt. Dat was jaren terug bijv. de bob ala Sporty spice van Victoria Beckham, de Geblondeerde lokken van Jennifer Aniston (trouwens een echte klassieker) of nog veel veder terug in de tijd de sterke permanent in de jaren 80 of de Farrah Fawcett in de jaren 70. We spraken toen van een echte trend die duidelijk zichtbaar was en waar iedereen naar voor naar de salon kwam.

Vandaag de dag spreken we dan ook over stromingen in mode en dus ook in haarmode. Als je communiceert met jouw klant over de trends gebruik dan ook het woord stromingen. Er zijn namelijk zo ontzettend veel trends, alles is mogelijk en iedereen wilt vandaag uniek zijn en de trend zetten. We willen niet meer het gevoel krijgen dat we een trend volgen maar dat wij de trend vuilloos aan laten sluiten aan de persoonlijkheid en het karakter en de stijl van de klant. Op deze manier kun je ervoor kiezen om bepaalde ‘’stromingen’’ te vertalen naar jouw visie en naar jouw behandelingen in de salon om jouw klant optimaal te voorzien van een persoonlijk advies.

Jouw eigen trendreport !
Breng jij jouw klanten eens per seizoen op de hoogte van de laatste stromingen op het gebied van haarmode doormiddel van een trendreport ? Nee? dan is er werk aan de winkel! De klant vandaag de dag wordt op ieder moment van de dag op alle social media kanalen door concullega geprikkeld met de mooiste haartrends. Wees ze voor en communiceer doormiddel van een nieuwsbrief, zakelijk Pinterest account of blog duidelijk wat de trends van komend seizoen zijn, hoe deze trends worden vertaald naar de behandelingen bij jullie in de salon en vooral waarom deze looks perfect aansluiten bij jullie visie. Zo krijgt jouw klant een goed beeld dat jouw salon op de trends inspeelt en deze gemakkelijk en gepersonaliseerd kan vertalen naar de behoefte van de klant.

Live Feeds , creëer jij ze al?
Heb jij een supertoffe kleur, coupe of styling gecreëerd laat het dan aan de hele wereld zien. Film het proces met een hoogwaardige kwaliteits camera (dit kan al met een goed betaaldbare systeem camera), Plaats de live feeds op je insta-live of facebook-live kanaal en maak van het hele creatie proces een filmpje en plaats dit op jouw zakelijke You Tube Kanaal. Door dagelijks te ‘’vloggen’’ creëer je traffic naar je social-kanalen en kun jij zou jouw dagelijkse creaties ter inspiratie laten zien waar jouw klanten en eventuele nieuwe klanten enthousiast van worden.

Trend Training
Om de vele trends te kunnen vertalen naar jouw salon is er wat educatie nodig. Vaak maken wij kapper ondernemers de fout om alleen het team in jouw salon te trainen op vaktechnische gebied. Maar vaktechnische is niet alleen het beheersen van de laatste knip,kleur of styling technieken en het uitvoeren daarvan, maar ook hoe je een trend signaleert en ik kan zetten in de salon om zo het gehele team één duidelijke eigen visie te laten krijgen op de trends en deze in de praktijk te kunnen uiten. Creëer jouw eigen signatuur.