(Interview) Coiffure Magazine: Mapping The Future !

Mapping the future

Breng de toekomst in kaart en anticipeer erop. De bloggers van Coiffure.nl vertellen hoe zij dat doen, blikken vooruit op 2018 en misschien nog wat verder. Wat staat er te gebeuren in de branche, niet alleen op het gebied van haar, kleur, beauty en looks, maar ook zakelijk.

Dominic Vleer, eigenaar van Salon TOF in Den Bosch en ambassadeur voor L’Oréal Professionnel:

Vooruitkijken
“In mijn vak is vooruitkijken naar trends, ontwikkelingen en innovaties enorm belangrijk. Dat staat zelfs op de eerste plaats. De consument is vandaag de dag via internet en social media zo goed op de hoogte over wat er gaat komen, dat je wel moet. Ik volg niet alleen de haarmode, maar de gehele beauty-industrie, nationaal en internationaal. Alles wat met uiterlijk te maken heeft staat in verbinding met elkaar. Je ziet nu bijvoorbeeld dat make-uptechnieken om het gezicht te shapen tegenwoordig ook in haarkleuringen worden gebruikt. Wat je donkerder maakt valt weg, wat je lichter maakt komt meer naar voren. Dat geldt voor de huid, maar ook voor het haar.”

Onderstrepen imago
“Ik ben voortdurend bezig met het ontwikkelen van nieuwe technieken. Zo blijf ik vernieuwend en kan ik trends omzetten naar haarmode. Voor 2018 is ingetogenheid het motto. Tijdens de crisis was er veel behoefte aan kleur. Mensen wilden opvallen en niet opgaan in de massa. Nu de economie weer aantrekt en het makkelijker wordt een baan te vinden, zoeken mensen de balans weer op en blijven ze dichter bij zichzelf. Ze zijn nu meer bezig met het onderstrepen van hun eigen imago.”

Specialiseren
“Toen ik acht jaar geleden Salon TOF in Den Bosch begon, zaten we midden in de crisis, maar daar heb ik me eigenlijk nooit zo mee bezig gehouden. Ik was pas negentien, zat in de opbouwfase van mijn carrière en had geen vergelijkingsmateriaal. Het was mijn doel een vooruitstrevende salon neer te zetten. Om dat te bereiken moet je er 24/7 gepassioneerd mee bezig zijn. Nu zit ik in de fase dat ik meer na wil denken over de koers die ik de komende jaren ga varen. In de opbouwfase behoorde iedere klant tot mijn doelgroep. Studenten die twee keer per jaar voor knippen komen, maar ook klanten tot in de puntjes verzorgd willen worden. Ik heb een team van vijf medewerkers en ieder kwartaal gaan we ergens zitten, in een gezellig café of in een restaurant, om door te spreken waar we met zijn allen voor staan. Daar is de laatste keer uitgekomen dat we ons meer moeten gaan profileren als een salon gespecialiseerd in kleuren. Daarop komt nu de focus te liggen.”

Verwachtingen waarmaken
“Ik geef veel vaktechnische trainingen, maar dat begint langzamerhand te verschuiven naar coaching. In deze tijd van economische opleving gaan kappers met een andere blik naar hun bedrijf kijken. Ze weten dat er iets moet gebeuren, maar hebben vaak een blinde vlek als het om hun eigen zaak gaat. Als buitenstaander kan ik de vinger makkelijker op de zere plek leggen. Als ik een zaak binnenkom, zie ik gelijk waar het probleem ligt. Een salon wil bijvoorbeeld luxe uitstralen, maar geen enkele medewerker stelt zich voor aan de klant of neemt een jas aan. De balie is onbemand en er hangt een slordig handdoekje op het toilet. Er is veel concurrentie, vooral van lowbudgetkappers. Wil je je daarvan onderscheiden, dan moet je weten waar je staat en waar je naartoe wilt. Het is heel makkelijk om via social media en internet bepaalde verwachtingen bij de klant te wekken, maar dan moet je die ook waar kunnen maken.”

Uitzoomen
“Na jaren achtereen zeven dagen in de week gewerkt te hebben, ben ik me enigszins aan het terugtrekken van de werkvloer. Het bewerkstelligen van veranderingen vraagt tijd. Sinds ik mijn medewerkers meer zelfstandigheid heb gegeven, is de omzet gestegen. Ik heb nu ruimte om bepaalde ontwikkelingen in gang te zetten. Ik kan heel goed een adviserende rol voor anderen vervullen, maar over mijn eigen zaak ben ik net zo goed onzeker. Ik ben daar nu veel met vakgenoten over aan het sparren en dat helpt enorm. Plan je je agenda helemaal vol, dan kun je niet meer uitzoomen en blijf je hangen in de waan van de dag.”

De na te streven doelen van Dominic Vleer om Salon TOF 2018-proof te maken:

• Honderd procent klanttevredenheid.
• Eigen identiteit benadrukken.
• Meer naar buiten treden met het specialisme kleur.
• Persoonlijke behandelingen bieden afgestemd op de identiteit van de klant.
• Producten op maat maken voor de klant.
• Betrokkenheid en interesse tonen.
• De salon is een plek waar de klant zich kan ontspannen.
• Blijven werken aan vakmanschap.

(tekst: Ellen Klaasse-derks voor Coiffure Magazine)