Je omzet verhogen met kleurbehandelingen?

Dominic Vleer geeft in zijn eerste blog voor Coiffure.nl vijf tips.

1) Maak een refresh afspraak
Vandaag de dag werken we veel met balayage kleuringen, pasteltinten en andere kleuringen die veel onderhoud eisen. Als jouw klant naar zo’n specifieke kleuring vraagt waarbij veel onderhoud nodig is, kan het raadzaam zijn na hun bezoek aan jouw salon een refresh afspraak in te plannen.
Een refresh afspraak houdt in dat je tijdens het eerste bezoek een totaalprijs afspreekt voor de kleuringbehandeling die je op dat moment uit gaat voeren, en de vervolgafspraak binnen 2-3 weken om nogmaals de kleurtoner toe te passen. Zo krijg je jouw klant nogmaals in de salon terug en kun jij eventuele extra services zoals verzorgingsbehandelingen en/of knipbehandelingen adviseren. Want de bezoekfrequentie van de klant is immers geen 4-6 weken, maar 8-10 vandaag de dag. Met een refresh afspraak bereik je dat de kleuring altijd optimaal naar wens is, de klant de eerste keer al voor het tweede bezoek betaalt zodat het voelt als een extra service en de kleur optimaal onderhouden wordt.

2) Bied een Contour behandeling aan
Voor klanten die nooit een uitgroei willen zien, is de contour behandeling de ideale oplossing! Een contour behandeling houdt in dat je 2 cm van de gehele voorcontour plus de scheiding waarin de klant zijn of haar haar draagt gaat kleuren. Deze kleuring pas je binnen 3 weken toe na het bezoek van de volledige kleurbehandeling. Deze behandeling heeft als voordeel dat de klant nooit met een uitgroei hoeft rond te lopen, je een extra bezoek moment in de salon creëert en dat je een extra service kan bieden aan de klant die haar uitgroei als een probleem ervaart.
Tip: deze behandeling alleen aanbieden als extra service, niet als losse behandeling omdat deze kleuring niet de reguliere kleurbehandeling vervangt.

3) Promoot je signature color
Heb jij een specifieke kleurtechniek, behandeling of kleur wat jou of jouw salon kenmerkt of waar jullie gespecialiseerd in zijn? Promoot deze dan onder jullie bestaande en eventuele nieuwe klanten. Hiermee bereik je de groep klanten die bij je past en laat je zien waar jij of jouw salon voor staat. Maak bijv. gebruik van korte filmpjes, voor&na foto’s en deel ervaringen van klanten op jouw/jullie social media kanalen.
Weet je niet welke signature color jouw salon heeft, of heb jij moeite jezelf of jouw team te profileren met kleur? Misschien is het dan handig om eens te kijken naar een goede kleurinspiratie training, waarin je je signature stijl kunt ontdekken.

4) Communiceer met kleur
Maak jij gebruik van social media kanalen of plaats jij in het ‘lokale sufferdje’ nog weleens een advertentie? Dan is het verstandig om zowel in de visuals als in de tekst jouw kleursignature naar voren te laten komen. Benadruk wat jij wilt promoten, bijv. een Freehand coloring, beter bekent als de ‘balayage’. Plaats dan een foto die je zelf hebt gemaakt of hebt laten maken door een professionele fotograaf. Dit schept een realistische beeld voor de consument en je kunt gelijk laten zien wat je uit wilt stralen.
Tip: Communiceer niet met stockfoto’s.

Ook voor en na foto’s werken erg sterk in een advertentie. Verwerk in de tekst jouw 5 kernwaardes, bijv: wij nemen uitgebreid de tijd voor u, wij geven u een uitgebreid persoonlijk advies afgestemd op uw wensen, wij zijn gespecialiseerd in deze techniek of wij staan klaar voor een vrijblijvend en deskundig advies. Het klinkt vaak simpel, maar het is o zo belangrijk.
Plaats je live feed op je op social media, maak dan gebruik van korte filmpjes die je zelf handig en snel kunt filmen tijdens de behandeling in de salon. Denk hierbij aan een before & after, tijdens het proces, film eventueel die overheerlijke cappuccino met een gebakje of die heerlijke wasmassage waar jouw salon bekend om staat. Zo creëer je een beleving rondom je behandeling en krijgt de kleurbehandeling in jouw salon een extra boost.

5) Werk met een haarkleurspecialist in je salon
In Nederland is het heel gewoon dat de kapper of kapster de gehele behandeling uitvoert, in andere landen heeft iedere behandeling zijn eigen specialist: zo ook de kleurbehandelingen. Kleuren is echt een specialisme en zal steeds meer gescheiden worden van de kapper die knipt. Uiteraard is het van belang dat deze twee aspecten altijd verbonden en afgestemd op elkaar zullen worden.
Als jij een kleurspecialist bent of een kleurspecialist zal benoemen in de salon, dan is het van groot belang dat diegene op de hoogte is van alle technische knowhow en alle creatieve en klassieke kleuringen binnen jouw salon. Jouw kleurspecialist in de salon zal de signature van de salon volledig eigen zijn en kan waar nodig collega stylisten ondersteunen in de kleurdiagnoses en uitvoer van de behandeling. De kleurspecialist binnen een salon staat voor specialisatie. Een klant ervaart dit als een pre en als jij dit op de juiste manier weet te communiceren.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het benoemen van een kleurspecialist een echte boost heeft gegeven aan mijn kleurbehandelingen in de salon. Het is voor de klant duidelijk wie het aanspreekpunt is en wie er extra gespecialiseerd zijn in kleur. Zo kun je jouw medewerkers die je benoemt tot kleurspecialist en die de juiste educatie daarvoor hebben genoten extra onder de aandacht brengen, meer kleurbehandelingen uit laten voeren en kun jij je als ondernemer of als salon manager focussen op jouw eigen specialismen en taken binnen de salon.

(Deze tips schreef Dominic Vleer voor het vakmagazine Coiffure.nl)